‘Yes, ik ga iets doen wat bij mij past!’

Daniëlle Eindhoven

‘Ik werk inmiddels 16 jaar in de zorg met altijd de intentie om nooit in de zorg te blijven werken,’ vertelt Daniëlle Eindhoven. ‘Ik heb Pedagogiek gestudeerd met het idee dat ik samen met een vriendin een Kinderdagverblijf voor doven en slechthorenden zou opzetten. Tijdens mijn studie werkte ik op de Psychogeriatrische afdeling bij Zorggroep De Vechtstreek. Toen ik na mijn studie geen baan kon vinden in de Pedagogiek, heb ik besloten om in het verzorgingstehuis te blijven werken, totdat de arbeidsmarkt weer beter was. En dat is nu 16 jaar geleden.’ Hoe Daniëlle van Pedagogiek in de Opleiden op maat klas terecht kwam en wat haar motiveert, lees je in dit interview.

Zorg roept
‘Sinds het begin van dit jaar voel ik, als ik naar mijn hart luister, dat de zorg roept. Ik heb veel verschillende rollen op mijn werk: ik ben zorg assistent, roosteraar en functioneel applicatiebeheerder, en ik werk op de cliënten administratie. Ook heb ik meegeholpen om een applicatie van het elektronisch cliënten dossier te implementeren aan de hand van trainingen voor het personeel. Dat was heel leuk en een mooie uitdaging. Als ik terugdenk aan mijn wens om een eigen Kinderdagverblijf op te zetten, heb ik daar nu geen behoefte meer aan.’

Diploma
‘De omschakeling kwam eigenlijk toen begin van dit jaar een collega vroeg: ‘wat wil je nu écht?’ Ik werk half-om-half kantoor en zorg. Ik had de intentie om, als de kans zich voordeed, volledig kantoorwerk te gaan doen. Inmiddels waren mijn kantoorwerkzaamheden thuiswerkzaamheden geworden. Thuiswerken en corona deden me beseffen dat ik niet alleen kantoorwerk wilde doen. Toen merkte ik dat ik het directe cliëntcontact niet zou willen missen. Het werken in de zorg vind ik heel leuk en ik wil daar graag een grotere bijdrage aan leveren. Met de Opleiden op maat klas werk ik toe naar het diploma Verzorgende IG/Maatschappelijke Zorg. Ik voel me verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg. De cliënten moeten het goed hebben en optimale zorg krijgen.’

Snel van start
‘Via onze opleidingscoördinator ben ik in de Opleiden op maat klas terechtgekomen. Ik wilde geen volledig traject volgen omdat ik in de Pedagogiek ben afgestudeerd. Mijn opleidingscoördinator stuurde de BPV-nieuwsbrief door waarin het interview met Margreet Pasman, docente, stond. Ik belde haar in november, kreeg een intake met AMN-test en kon 7 december direct instromen. Het ging heel snel en daar was ik blij om.’

Yes!
‘Ik vind het fijn dat er gekeken wordt naar welke bagage ik heb. Dat zorgt bij mij voor extra motivatie: ‘Yes, ik ga iets doen wat bij mij past!’ Uit de intake kwam mijn persoonlijke leerdoel: ik wil me graag meer verdiepen in de medische kant, waarbij ik mijn ervaring in de zorg en de persoonlijke aandacht voor cliënt behoudt. Dat is voor mij heel belangrijk: vanuit het persoonlijke ook de medische handelingen verrichten. Welke vakken ik krijg? Ik volg AFP (Anatomie, Fysiologie en Pathologie, red.) gericht op hele lichaam. Daarnaast volg ik Rekenen, Nederlands, Omgangskunde en Klinisch redeneren.’

Versnellen
‘Om in de schoolbanken te stappen en weer leerling te zijn, was even wennen. In het begin moest ik daarin mijn balans vinden, maar nu is het ook wel weer heel gaaf! Afgelopen maandag hadden we les in wondbehandelingen. Die kon ik gelijk inzetten en daarover sparren met mijn collega’s. Qua tijd hoop ik in te lopen: mijn studieadvies is 18 maanden, maar ik streef ernaar met zes tot negen maanden klaar te zijn. De nood in de praktijk is hoog.’

Klas
‘Wat ik leuk vind aan de klas is dat we allemaal anders zijn. De een heeft meer ervaring dan de ander. Het is ook leuk dat we allemaal verschillende leeftijden hebben. Veel hebben meer levens- en werkervaring. Door de praktijklessen op school hebben we als klas een fijne verbinding met elkaar. Iedereen is daardoor open. We leren van elkaar doordat iedere werkplek het anders aanpakt. Dat neem ik dan weer mee naar mijn eigen zorginstelling. Iedereen ervaart ook dat het zo fijn is dat je na het afronden van de theorie direct kan oefenen in de praktijk. Mijn onderwijscoördinator vindt dat heel leuk. Op de werkvloer vragen ze af en toe: ben jij al zo ver?’

Blaaskatheters
‘De opleiding is direct van toegevoegde waarde. Een van mijn collega’s moest blaaskatheters bestellen die er langere periode in moeten blijven zitten. Degenen die altijd besteld werden pasten hier niet bij. Door het vak wondbehandeling wist ik welke katheters we moeten hebben en uiteindelijk zijn andere katheters besteld.’

Studentcoach
‘Ik ben blij met de Opleiden op maat klas. Het vraagt wat van je zelfstandigheid en initiatief: je maakt zelf een plan van aanpak en werkt veel zelfstandig. Iedere student heeft een studentcoach met wie je regelmatig 1-op-1 overleg hebt. Tijdens de intake overleg je ook met Margreet of deze manier van leren geschikt is voor jou. Anders kun je altijd de begeleide BBL-opleiding doen. Die intake met Margreet is heel fijn, ze is een fijne gesprekspartner, je bent gelijk op je gemak bij haar.

27 mei 2021
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: