‘Vanuit eigen motivatie krijg je het beste resultaat’

Projectgroep Vitaliteit met Maarten van de Zee, Monique Greefhorst en Bas Looijen

‘‘Hoe gaan we het onderwerp Vitaliteit en Positieve Gezondheid op Campus Amersfoort aanpakken?’ Dat was een van de eerste vragen die Rene Gelens stelde toen hij campusdirecteur werd op Campus Amersfoort. We zijn ons erin gaan verdiepen en het sprak ons direct aan. Vitaliteit: voor studenten, medewerkers, maar ook voor jezelf!’ Aan het woord is Monique Greefhorst (Welzijn College). Samen met haar collega’s Bas Looijen (Sport College) en Maarten van der Zee (Gezondheidszorg College) vormen zij de projectgroep Vitaliteit voor de Campus Amersfoort. De lat ligt hoog: ‘Als we het op Campus Amersfoort goed hebben geïmplementeerd nemen we de invloed van Positieve Gezondheid mee naar de inwoners van de wijk waar onze campus staat: de Hoef.’

‘Wat uitdaging geeft, is dat het een gedachtegoed is. Hoe zet je het zó om dat het gaat leven bij studenten? Hierbij hebben we de link gelegd naar flexibel onderwijs. Daarin staat de student ook centraal. En streven we ernaar dat de student vanuit eigen motivatie en initiatief datgene oppakt wat hij belangrijk vindt. Als je dat doet vanuit eigen motivatie, krijg je het best resultaat,’ aldus Monique.

Koffiemoment
‘Het gedachtegoed leert dat een goede gezondheid meer is dan de focus op bewegen en gezond eten. Je sociale leven levert daar ook een bijdrage aan. Daarvoor hebben we afgelopen dinsdag het eerste koffiemoment georganiseerd voor collega’s in de koffie corner. Als docent leven we soms ook bij de waan van de dag. Dit koffiemoment gaf weer ruimte om event stil te staan bij hoe het met de ander gaat. Met dit gedachtegoed sluit je aan bij de ander: student, docent of collega,’ aldus Maarten.

Vitaliteitsbeweging
Maarten: ‘Dit valt ook onder vitaal werknemerschap en dat stimuleren we ook vanuit de Vitaliteitsbeweging. Dit gedachtegoed gaat niet uit van: je moet dit, je moet dat, maar wat wil je zelf, wat wil je veranderen? Wat wil jij en hoe kunnen we je daarbij ondersteunen? Het is nu eenmaal zo dat als iets niet goed gaat, je daar vaak aandacht aan besteedt. Dit model draait dat om. Je leert jezelf de vraag stellen: wat gaat goed, wat wil je behouden en waar wil je meer aandacht voor?’

Maatschappij
‘Het model dat we inzetten is het model van Positieve Gezondheid, waarin 6 dimensies centraal staan. Het mooie van dit model is dat als ik deze nu invul, het er anders uitziet dan over drie weken. Ik zet het nu in bij mijn zorgstudenten. Het is mooi om te zien dat studenten het model later meenemen naar de praktijk, waar ze bijvoorbeeld ouderen begeleiden die slecht in hun vel zitten. Zo geven ze het door,’ aldus Maarten. ‘De maatschappij geeft best veel druk van wat moet en hoe je leven eruit zou moeten zien. Het model helpt dan om een pas op de plaats te maken en je af te vragen: waar word ik nu écht blij van? Dat werkt in alle vlakken door: zit ik nog op de plek waar ik wil zitten? Doe ik nog de juiste dingen? Dát gesprek met een student is veel waardevoller dan over cijfers.’

Escape room
‘We hebben er bewust voor gekozen te beginnen bij de docenten: hun positieve ervaring zorgt ervoor dat ze het inzetten tijdens hun les. Dat is ook precies zoals het model is ontwikkeld: van binnenuit, vanuit de eigen motivatie. Van de week hebben mijn studenten de escape room Positieve Gezondheid gedaan en daarin zit de kracht in de herhaling. Ze moesten puzzels en vraagstukken oplossen die gaan over de pijlers van het spinnenweb en dan kom je tot een casus die je moet oplossen. Echt ontzettend leuk,’ aldus Maarten.

Mindfulness
‘Onder de vlag van Vitaliteit en Positieve Gezondheid gaan we ook sporten aanbieden voor collega’s. De fitness ruimte is op DKW 2-4 en is hiervoor onlangs vernieuwd. Hierbij geldt ook dat het niet alleen gaat om zelf in beweging te komen, maar dat de collega’s elkaar daar ook gaan ontmoeten. Zodat docententeams lekker samen aan de slag gaan en elkaar op een andere manier ontmoeten. We willen deze lessen in de toekomst aanvullen met mindfulness,’ aldus Bas Looijen.

Invloed in de wijk
‘Het ultieme doel is dat we het gedachtegoed van Positieve Gezondheid samen met het spinnenweb implementeren in onderwijs. Hiervoor is er al een lessenreeks ontwikkeld Vitaal burgerschap met daarin Positieve Gezondheid. Daarnaast is ook al een keuzedeel Positieve Gezondheid dat wordt gegeven in ons Vitaliteitslab. Uiteindelijk streven we ernaar dat studenten constructiever kunnen werken aan hun eigen vitaliteit en positieve gezondheid en dat ze dit meenemen naar de praktijk. Voor mij persoonlijk geldt ook dat als we het op school goed hebben geïmplementeerd, we de invloed die Positieve Gezondheid heeft meenemen naar de wijk waar onze campus staat: de Hoef,’ aldus Bas Looijen.

Meer informatie
Meer informatie over Positieve Gezondheid en het spinnenweb met de zes dimensies vind je hier. Wil je meer informatie over Campus Amersfoort en hoe Gezondstedelijk Leven, met Positieve Gezondheid en Vitaliteit, impact hebben op de visie en de strategie van de campus? Bekijk dan de visual.

 

 

8 november 2021
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College
Sport College
Welzijn College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: