Van kraamzorg tot ouderenzorg - de kracht van beeld

De foto is gemaakt in zorginstelling Reynaerde tijdens het ontwikkelen van casuïstiek voor het onderwijs op maat.​ V.l.n.r. cliënt Kees, storyteller San Sperber en begeleider Theo

'Vanuit storytelling en ervaringsverhalen het onderwijs inrichten; dat doet ertoe.' Aan het woord is San Sperber, schrijver en videomaker. In dit interview vertelt zij over hoe zij, in opdracht van het Gezondheidszorgcollege van het ROC Midden Nederland samenwerkt met praktijkinstellingen aan relevante casuïstiek voor aanstormende zorgverleners, zij-instromers en zorgprofessionals.

Communiceren met cliënten via beeld
'Video neemt een enorme vlucht binnen de communicatie. Bij opdrachtgevers in de zorg biedt dat ook verrassende mogelijkheden. Zo werk ik graag voor mensen met een verstandelijke beperking. Een video begrijpen ze veel beter dan een tekst. Maar ook samen video maken is erg vet. Als je ze helpt om hun verhaal te doen, groeien ze en zijn ze naderhand meestal erg trots.'

Beroepsthema 'Doelgroepen'
'Voor de casussen binnen het beroepsthema 'Doelgroepen', ging ik op tournee langs meerdere sectoren. Ook hier heb ik samen met fotografen en een videograaf de praktijk in beeld gebracht. Zorgprofessionals gaven antwoord op vragen als: 'wie zijn jouw patiënten? Hoe werk je samen met collega's? Wat houdt jouw werk in? Wat voor cliënten zijn er? Wat vraagt dat van jou?' Als relatieve beginner, net als de eerstejaars studenten, leerde ik de zorg op deze manier een stuk beter kennen.'

Van kraamzorg tot ouderenzorg
'Inmiddels heb ik bijna het hele spectrum van zorgsectoren bezocht: Careyn, Reinaerde, Lister en Naviva. Bij Careyn gaf Marian Bakker me een beter beeld van de verpleeghuis- en thuiszorg; je werkt met kwetsbare ouderen die bovendien steeds complexere zorgvragen hebben. Je moet er echt veel voor in huis hebben. In de gehandicaptenzorg keek ik bij Reinaerde mee op een dagcentrum en een woonlocatie met oudere mensen. De medewerkers lieten me zien hoe ze hun eigen doelen en plannen dagelijks bijstellen en heel kleine stapjes in de begeleiding zetten. Een uitdaging, zeker in deze tijd, waarin iedereen maar moet presteren en social media uitpuilt van de succesverhalen.

Bij Naviva vertelde een kraamverzorgende hoe zij de overstap maakte van de modebranche naar de zorg. Ze volgde een BBL-traject en leerde al snel dat de realiteit in deze sector anders is dan de roze wolk van beschuit met muisjes en gezellige baby's. Pasgeborenen vragen om specialistische zorg, je hebt een medisch beroep.'

Inzichten in de ggz
'Bij GGZ-instelling Altrecht sprak ik ervaringsdeskundige én beleidsmedewerker Russell Cummins. Hij noemt als belangrijkste kwaliteiten: sterk in je schoenen staan, buitengewoon veel compassie en inlevingsvermogen hebben in de ander.'

Ziekenhuiszorg
'In het Diakonessenhuis interview ik twee verpleegkundigen die net de opleiding hebben afgerond met een leerwerkplek. Zij krijgen veel verantwoordelijkheid en kunnen heel goed vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat en hoe zij het aanpakken. Voor de studenten biedt dit direct eyeopeners.'

Selfie
'De studenten bij het ROC worden primair opgeleid om er te zijn voor de cliënt. Als verzorgende sta je het dichtst bij de cliënt, zoals een van de zorgprofessionals terecht aangaf. Je hebt een belangrijke rol. Het is ook mooi om te zien dat er steeds meer ruimte komt voor de ervaring van de cliënt en voor de familie: hoe je die erbij betrekt. Er wordt anders naar expertise gekeken. Zo interviewde ik een dochter van een cliënte met dementie. Zij maakt wekelijks een selfie met haar moeder, bijvoorbeeld op een terrasje of na een bezoek aan de kapper. Het is voor hen beiden een geweldig communicatiemiddel. Ze praten over wat ze zien, haar moeder herkent zichzelf, en haar soms ook. De kracht van beeld! Zoiets bedenk je misschien niet als professional, maar nu de verzorgenden dit weten pakken ze het ook op. Zo helpen familie en professionals elkaar.' 
Alle verhalen en ervaringen die San tegenkwam in de praktijk verwerkt zij nu in de casuïstiek voor de studenten die in september met hun opleiding starten.


Beeld
De foto is gemaakt in zorginstelling Reynaerde tijdens het ontwikkelen van casuïstiek voor het onderwijs op maat.​
V.l.n.r. cliënt Kees, storyteller San Sperber en begeleider Theo. 

Community
Aanstormende zorgprofessionals leren bij het Gezondheidszorgcollege van het ROC vanaf dag een wat nodig is in de praktijk aan de hand van scherpe en actuele casuïstiek. Voor deze levensechte casuïstiek heeft het ROC een team van storytellers ingeschakeld om op tournee te gaan langs de verschillende zorgsectoren. In co-creatie werken de storytellers samen met experts uit de praktijk aan deze casuïstiek. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Volg dan de community op LinkedIn, waar zorg en praktijk bij elkaar komen.

16 juli 2019
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: