‘Tijdens de les ben ik al bezig met wat ik later ga doen. Daar leer ik heel veel van’

Studenten Giovanna van Dijk en Kyrah Miara

Hoe ervaren studenten het nieuwe onderwijs dat bij het Gezondheidszorg College Amersfoort in september van start is gegaan? Aan het woord zijn studenten Kyrah Miara en Giovanna van Rijn. Zij vertellen in dit interview over hun ervaringen. ‘Ik heb veel in het ziekenhuis rondgelopen, omdat daar vaak familie van mij heeft gelegen. Dat werk, die zorg, heeft indruk op mij gemaakt. Daarom kies ik voor de zorg’, aldus Kyrah. ‘Mijn tante raadde mij het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland aan: mijn nichtje volgt hier ook een opleiding en ze waren daar heel erg tevreden over,’ vertelt Giovanna.  

Giovanna: ‘De beroepsthema-lessen, zoals Basiszorg en Levensloop, draaien om een casus, een verhaal.’ Kyrah: ‘En dat voegt echt wat toe. Als je het verhaal leest, ben je bezig met wat je later wilt doen. Dan is mijn interesse direct gewekt!’ Giovanna: ‘De docent begint vaak met een uitleg of met het voorlezen van de casus, waarna we zelfstandig of in groepjes werken aan een opdracht. De docent loopt dan rond, checkt hoe het met ons gaat en helpt ons als dat nodig is.’ Kyrah: ‘Ik vind het heel fijn dat ik vaak al het werk tijdens de les kan doen. Zo kan ik school en thuis scheiden. Als ik thuis ben, kan ik weer dingen voor mezelf doen.’

Actieve les
Kyrah: ‘Bij de keuzeles Anatomie krijgen we veel uitleg.’ Giovanna: ‘Anatomie en Omgangskunde zijn actieve lessen. Daar moet je bijvoorbeeld presenteren. Daar leer ik veel van, want dan beleef ik wat ik later in het werk tegenkom. Daar leer ik van.’ 

Zelf kiezen
Giovanna: ‘Het is heel fijn dat we zelf de keuzelessen kunnen kiezen. Als ik vrijdag een drukke schooldag heb, dan kies ik voor de makkelijkere keuzelessen. Ook stem ik de keuzeles goed af op het beroepsthema. Zo kies ik de keuzeles over het onderwerp dat ik tijdens de beroepsthemales lastig vond.’ Kyrah: ‘We hebben twee keer per week Loopbaan Begeleiding. En per periode hebben we een keer één-op-één overleg met de studentcoach. Dat is heel fijn, zeker als je hulp nodig hebt. Met de studentcoach weet ik waar ik aan toe ben en hoe ik ervoor sta.’

Sociale netwerk
Kyrah: ‘De klasgenoten zijn allemaal leeftijdsgenoten en iedereen is met zijn eigen doel bezig. Dat we tijdens de keuzelessen met andere studenten in de les zitten, is leuk. Zo breid ik mijn sociale netwerk uit.’ Giovanna: ‘Het fijnste vind ik een actieve les, waarbij de docent dingen uitlegt en er daarna afwisseling is met zelfstandig opdrachten maken. Dat geeft mij veel motivatie.’

Wat houdt het nieuwe onderwijs in?
Het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland in Amersfoort is dit schooljaar gestart met nieuw onderwijs. Onderwijs waarin beroepsthema’s centraal staan, die terug te leiden zijn naar de kerntaken en werkprocessen van het kwalificatiedossier. Tijdens de les draait het om een levensechte casus, waarbij de studenten, individueel of in groepjes, werken aan opdrachten die betrekking hebben op die casus. De studenten ronden de beroepsthema’s af met een complexe eindopdracht. Ondersteunend aan het beroepsthema zijn de keuzelessen, dat zijn vakken zoals Anatomie en Beroepsmatig rekenen, die de studenten verder helpen in het afronden van de eindopdracht. Zo werken we samen aan startklare beroepsprofessionals die duurzaam inzetbaar zijn.


 

20 december 2021
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: