‘Met goed inleven en aanvoelen, maak jij het verschil in het leven van je cliënt’

Zorgvrager Evert in de casus voor beroepsthema Basis begeleiden

Voor de ontwikkeling van beroepsthema Basis begeleiden werken docente Yvette de Vries en storyteller Rick Steggerda nauw samen. Dit resulteerde in een cyclus van podcasts, hoorspelen met zorgvrager Evert in de hoofdrol.
Hoe is het idee hiervoor ontstaan, hoe grijp je de aandacht van de student, en waarom zet je het hoorspel juist in bij beroepsthema Basis begeleiden? Yvette en Rick vertellen.


Waarom hebben jullie gekozen voor een hoorspel?
‘Bij televisiekijken ben je aan het consumeren, terwijl lezen actief maakt. Bij een hoorspel moet je ook zelf aan de slag. Het doet een beroep op je verbeelding. Geluid doet daarbij ook veel. Pianospel op de achtergrond bouwt bijvoorbeeld de spanning op. Ik krijg veel energie bij het maken van een hoorspel. Ook omdat ik goed gebruik kan maken van mijn eigen fantasie’, aldus Rick.

Hoe zou jij als docent het hoorspel inzetten?
Rick: ‘Als ik docent Basis begeleiden was, zou ik het hoorspel klassikaal inzetten. De gezamenlijke concentratie, het samen luisteren heeft een mooi effect. Wat hoor je, wat voel je, waar ben je als je luistert naar cliënt Evert? Welk gevoel roept hij bij je op? Een belangrijk deel van het werken in de zorg gaat over hoe je als zorgverlener aanvoelt wat er in jouw cliënt omgaat. Het versterkt als je dit gevoel met elkaar kunt delen. Door de inzet van het hoorspel wordt het aanvoelen en inleven in het leslokaal aangewakkerd.’ Yvette vult aan: ‘Studenten leren bij beroepsthema Basis begeleiden om samen met de zorgvrager op zoek te gaan naar wat zijn of haar leven waarde geeft. In de casus kun je Evert niet altijd op lichamelijk gebied verder helpen, maar je kunt hem wél begeleiden om hiermee om te gaan en samen te ontdekken wat een waardevolle invulling van zijn leven kan zijn. Toen ik het hoorspel van Rick beluisterde, gaf me dat het gevoel dat ik Evert kende, dat ik me in zijn situatie kon inleven en goed kon aanvoelen wat er in hem omgaat.’

Wat leert de student in beroepsthema Basis begeleiden?
‘In beroepsthema Basis begeleiden leer je over welke gebieden die waardevolle invulling van het leven van Evert kan gaan, waar je aan moet denken. In de volgende beroepsthema’s rondom begeleiden leert de zorgverlener dit verder handen en voeten geven, zodat je dit in de praktijk kunt toepassen. Het basisbegrip hierbij is: ‘Kwaliteit van Leven’. Wat maakt het leven voor Evert (nog) zinvol, waar leeft hij (nog) voor, wat zou Evert graag willen doen, waar heeft hij behoefte aan? Een mooie kant van het beroep, omdat je hiermee het verschil kunt maken in het leven van Evert,’ aldus Yvette.

Benieuwd naar het eerste hoorspel over Evert? 
‘Ik ben heel benieuwd hoe docenten de hoorspelen in gaan zetten, en hoe zij én de studenten de meerwaarde ervaren. Er is een reden waarom de podcast in opmars is. Blijkbaar vinden veel mensen het een fijne manier om verhalen in zich op te nemen,’ aldus Rick. Ben je benieuwd geworden naar het eerste hoorspel over zorgvrager Evert? Luister hieronder naar de teaser. 

Meer informatie
Wil je meer informatie over Opleiden op maat, neem dan hier een kijkje. Het vernieuwde zorgonderwijs van ROC Midden Nederland kun je op de voet volgen via onze LinkedIn community.

3 december 2019
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: