‘Hoe realiseer je ambitie en enthousiasme voor de praktijk in tijden van Corona?’

Hans Ydema, docent Gezondheidszorg College Amersfoort

Op die vraag geven Hans Ydema en Sureyya Oz, docenten bij het Gezondheidszorg college Amersfoort in dit gesprek antwoord. Zij gaven daar wel een hele ‘vette’ draai aan: ‘live’ talkshows met professionals uit de praktijk! ‘Dit bracht studenten nóg meer ambitie én enthousiasme voor het vak. De zorgprofessionals realiseerden zich tijdens de gesprekken heel goed hoe spannend het is om straks stage te lopen en speelden daar goed op in. De studenten voelen zich nu heel erg welkom in de praktijk!’ Hoe je dit aanpakt, vertellen Hans en Sureyya in dit interview.

Sureyya vertelt: ‘Bij het Gezondheidszorg college Amersfoort doen we sinds twee jaar aan werkplekleren, waarbij het primaire doel is dat de studenten het werken binnen de verschillende branches ontdekken. Het is ter voorbereiding op de stage verderop in het jaar.’ Hans vult aan: ‘Onder normale omstandigheden bezoeken studenten de praktijk en gaan ze ‘snuffelen’. Nu met Corona was dat niet mogelijk en toen zijn wij ter plekke alternatieven gaan bedenken om de studenten een idee te geven: wat ga je straks doen als je op stage gaat? Wie kom je tegen? Dat hebben we creatief ingestoken: we hebben gastlessen opgetuigd, samen met onze praktijkinstellingen. En zo hebben we binnen het bestaande programma een alternatieve lesmethode gevonden om studenten klaar te stomen voor het stagelopen.’

Live talkshow
Hans: ‘Via onze BPV-coördinator hebben we contact gelegd met de praktijkinstellingen: Beweging 3.0, Lyvore en Amerpoort. We hebben ze uitgenodigd voor een live online interview, waarbij de studenten online konden meekijken, luisteren en vragen konden stellen. Het was net een live talkshow! En dat was voor ons en voor de mensen uit de praktijk best spannend.’ Sureyya: ‘Het voordeel van online was dat we een grote groep konden bereiken: 40 studenten, twee klassen. Dat scheelt, ook de praktijk, heel veel tijd!’ Hans: ‘Het was supertof! Alsof het een interactieve show was, hadden we studenten vooraf de opdracht gegeven zich te verdiepen in de sector en vragen te bedenken. Studenten konden tijdens de show reageren via de live chat. Ook hadden de praktijkinstellingen filmpjes en kahoots voorbereid, zodat de studenten zich ook een beeld van de locatie konden vormen.’


Betrokken familie
Hans: ‘Naast onze contactpersonen uit het werkveld heb ik de studenten ook gevraagd of ze mensen uit de zorg kennen via hun eigen netwerk. Ik heb daardoor contact gehad met moeders, neven, buurvrouwen en tantes van onze studenten. Dat was ook zo’n succes! We hebben onder andere gesproken met een ambulance verpleegkundige, een verpleegkundige uit de acute jeugdpsychiatrie en een IC-verpleegkundige. Daardoor ontstonden bijzondere gesprekken, bijvoorbeeld over hoe het nu met de geestelijke gezondheid gesteld is bij jongeren. Dat voegt écht iets toe.’
‘De studenten waren zo nieuwsgierig om familieleden van klasgenoten te zien, dat uiteindelijk 65 studenten, zelfs buiten hun les om, inlogden. Het mooie is dat we hier te maken hebben met beginnende studenten die een hele grote ambitie hebben. Na zo’n gastcollege willen ze ook allemaal ambulanceverpleegkundige worden. De gesprekken met familie en bekenden gaf nóg meer energie en enthousiasme voor het vak. Voor ons ook een enorme eye-opener dat er in het netwerk van de studenten zoveel toegewijde, kundige vakgenoten zitten. Het idee is ontstaan om daar in de toekomst ook zeker gebruik van te gaan maken. Eens te meer blijkt dat uit informele kanalen soms prachtige contacten en resultaten komen.’

Buiten gebaande paden
‘We zijn met dit lesontwerp enorm buiten de gebaande paden gegaan. Daarvoor wil ik allereerst het compliment geven aan de studenten die hier zo enthousiast mee aan de slag zijn gegaan en mensen hebben geleverd,’ aldus Hans. Sureyya: ‘Ook de betrokkenheid van de mensen uit de praktijk bij onze studenten is echt opvallend. Ze realiseerden zich heel goed hoe spannend het is om straks stage te lopen en speelden daar heel goed op in. De studenten voelen zich nu heel erg welkom in de praktijk.’

Eenzame ouderen
Sureyya: ‘Na de gastlessen wilden we eigenlijk de energie bij de studenten hoog houden door iets nieuws te bedenken. Toen zijn we gaan zitten en hebben we een opdracht bedacht, waarbij studenten in hun eigen omgeving op zoek gaan een zorgvrager en voor deze persoon activiteiten organiseren. Hierover schreven de studenten een reflectieverslag met foto van de uitgevoerde activiteit. De studenten hebben dit heel creatief aangepakt en hebben bijvoorbeeld een kerstontbijt georganiseerd compleet met buitentent zodat de hele familie aan kon schuiven. Ook hebben studenten de hond uitgelaten of boodschappen gedaan voor een zorgvrager. Er was veel aandacht voor eenzame ouderen. Eén van de studenten heeft zijn opa leren gamen met een joystick!’

Groot hart
Hans: ‘Wat me het meest is bijgebleven, is het enthousiasme dat de studenten kregen voor de praktijk en het stagelopen. In een tijd waar alles op slot is, is het toch een uitdaging. Het benaderen van de eigen familie voor de talkshow heeft voor een andere betrokkenheid gezorgd. Ik vind het zó leuk dat we door werkplekleren zo intensief en goed hebben kunnen samenwerken met mensen uit de praktijk. Eens te meer is gebleken dat zorgmensen een groot hart hebben. Iedereen is oprecht betrokken bij onze studenten! Moraal van het verhaal: durf als organisatie en docent ook buiten de gangbare paden te gaan. Er zit zoveel kennis, enthousiasme en betrokkenheid daar waar je het misschien in eerste instantie niet zoekt. É, we willen een groot compliment geven aan onze studenten voor de waardering en betrokkenheid bij onze plannen! Samen maken we er ondanks alle zorgen in Corona-tijd toch iets heel waardevols van.’

 

 

17 februari 2021
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: