Een kijkje achter de schermen...

Storyteller Monique Nijendorff in gesprek met Mien Arts

In de rubriek ‘Een kijkje achter de schermen’ vertellen de Storytellers hoe zij de verhalen uit de praktijk verweven in de levensechte casuïstiek en de beroepsthema's binnen het onderwijs op maat zo relevant en urgent maken voor de student. 

Vandaag een kijkje achter de schermen bij het beroepsthema ‘Organiseren van zorg’. Hoe neem je studenten mee in het goed organiseren van zorg en het leveren van de juiste zorg, op de juiste tijd op de juiste plaats? Storyteller Monique Neijndorff vertelt het waargebeurde verhaal van Mien die door een noodlottig auto-ongeval een dwarslaesie oploopt. In de casus is dit verhaal vertaald naar een skiongeluk en is Agnes de hoofdpersoon. Zij zal van een Zwitsers ziekenhuis gerepatrieerd moeten worden naar een ziekenhuis in Nederland, van daaruit naar een revalidatiecentrum om vervolgens weer zelfstandig te kunnen wonen. Vier verschillende fases waarin zorg telkens weer op andere wijze vormgegeven wordt. Hoe heeft Monique deze casus aangepakt, hoe werkt zij samen met docenten en hoe heeft zij deze casus vertaald?

Expeditie
‘Margreet Bakker, docent verpleegkundige en Nederlands, heeft een overzicht gemaakt van de theorie en vaardigheden die je als zorgprofessional per fase inzet. De verhalen, ervaringen en belevingen haal ik in de praktijk. Ik heb hiervoor gesproken met een verpleegkundige van Libra revalidatie & audiologie en met een verpleegkundige van Rivierenland. Margreet heeft een expert-verpleegkundige geïnterviewd die veel ervaring had met dwarslaesie en dit heb ik verwerkt in het verhaal. Het interview met een praktijkbegeleider van De Hoogstraat Revalidatie heb ik letterlijk kunnen overnemen in de casus. Deze experts geven mij stof tot schrijven en maken het verhaal levensecht, geven het hartslag,’ vertelt Monique. ‘Tegelijkertijd wordt theorie aan het verhaal gekoppeld. Dit vraagt veel onderzoek naar hoe de zorg er in de verschillende fasen uitziet, wat gevraagd wordt van zowel hulpverlener als patiënt. Als fictie en werkelijk elkaar op het juiste moment raken, rollen de werkopdrachten voor de student er vanzelf uit. Het schrijven van een casus voor een beroepsthema is telkens een expeditie om de juiste ingrediënten bij elkaar te krijgen,’ vertelt Monique over dit secure proces.

Skiongeluk versus auto-ongeluk
‘De afgelopen weken ben ik in het leven van Agnes gedoken. Een achtentwintig jarige vrouw, terwijl ik een tweeënzeventig jarige vrouw, Mien Arts, heb geïnterviewd die een zwaar auto-ongeluk overleefde. Dat doet een beroep op mijn eigen inlevingsvermogen. Heel veel is hetzelfde, net zo veel is totaal anders. Ik geniet ervan hoe een personage gaandeweg steeds meer vorm krijgt en verbaas me er soms over hoe eenvoudig het onderwijs de verhalen ‘binnenwandelt’, aldus Monique over het boetseren van het verhaal. ‘Ik vind het interessant te leren hoe een ziekte er concreet uitziet en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn bij de verschillende beelden. Fascinerend ook om te ontdekken hoe de technologie steeds meer en beter ons leven kan ondersteunen om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Wat me niet loslaat, zijn de verhalen achter de klinische ziektebeelden. Dit is precies datgene wat een module verrijkt en een ander soort diepgang geeft.’

Hoorspel
‘En als kers op de taart krijgen wij, de storytellers, volledige vrijheid om de verhalen op eigen wijze in te kleuren. Zo start deze module met een hoorspel die de herinnering aan het noodlottig skiongeval vormgeeft. Tsja, en dan ligt het op de plank te ‘popelen’ om gehoord, gezien en gelezen te worden door de aankomende studenten. Ik denk dat ik dit nog het meest spannend vind. Zij zijn de echte graadmeter.’ Ben je benieuwd naar het hoorspel? Luister hieronder naar de teaser.


Meer weten?
Wil je meer weten over het onderwijs op maat en hoe we dit binnen het Gezondheidszorgcollege vormgeven? Volg dan de community van het Gezondheidszorgcollege op LinkedIn.

10 september 2019
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: