'Door de casuïstiek is het lesmateriaal verrijkt en leert de student reflecteren.'

Monique Neijndorff, storyteller voor het vernieuwde zorgonderwijs

Juf, toneelspeelster of schrijfster, dát waren de beroepen waar Monique als kind van droomde. Na het volgen van de opleiding drama-therapie is zij als juf voor vluchtelingenjongeren haar loopbaan gestart. Een beroep waarin veel wensen samenkwamen.

'In het onderwijs voor vluchtelingenjongeren heb ik veel met theater gedaan. Met theater kun je onderwerpen als uithuwelijking op een andere manier aan bod laten komen en krijg je het gesprek op gang. Met deze ervaring ben ik het theater in gerold. Met theater maken begin je op nul en ga je op zoek naar de rode draad en werk je nauw samen met je doelgroep. Zij bepalen de inhoud. Ik heb hierin veel samengewerkt met daklozen, kinderen uit achterstandswijken, vluchtelingen en mensen met een psychiatrische achtergrond.'

Biografie
'Mijn grote droom was om een biografie te schrijven en ik heb dit een aantal jaar geleden kunnen doen. Samen met een kunstenares heb ik het levensverhaal van een oud-college met longemfyseem vastgelegd. Tijdens het interviewen van de collega boetseerde de kunstenares zijn borstbeeld en vatte zo zijn karakter. Tijdens het voorlezen van de biografie, hebben we de hoofdpersoon gefilmd. Dit is een mooi drieluik geworden, een kroniek voor de nabestaanden.'

Tegenslag
'Toen ik de oproep op LinkedIn zag voor storytellers bij het ROC, viel alles samen: onderwijs, biografisch schrijven en de zorg. Ik vind het mooi om aan een realistisch verhaal te werken: ieder mens maakt zo ontzettend veel mee in zijn leven. Hoe mensen omgaan met tegenslagen en de keuzes die ze dan maken. Als ik een mens zie, zie ik vaak het verhaal. Moeite heb ik met hoe weinig we naar elkaar luisteren en echt de tijd nemen voor elkaar. We zijn uiteindelijk allemaal op zoek naar hetzelfde.'

'Diabetesvoet'
'Ik ben met het beroepsthema 'Klinisch redeneren' aan de slag gegaan. Samen met docenten Jolanda en Karin heb ik nu contact met een bekende van mij die werkt bij Wij Eindhoven. Van haar en de docenten leer ik meer over het beroepsthema. Bij het beroepsthema 'Klinisch redeneren' gaat dat over een kant en klare diagnose die je krijgt voorgeschoteld, terwijl het onderliggende verhaal iets anders vertelt. Er is meer aan de hand. De zorgprofessional die bij Wij Eindhoven werkt, heeft twee casussen aangereikt uit haar praktijk en die heb ik uitgewerkt voor het beroepsthema. Hierbij hanteer ik dezelfde stijl als bij de biografische portretten. De opdrachten die bij deze casus horen, heb ik vertaald naar rollenspellen die direct in de klas toegepast kunnen worden. Docenten Karin en Jolanda kijken samen met mij of alle thema's vakinhoudelijk goed aan bod komen. Zo ging ik met een diabetespatiënt aan de slag. Zij reiken dan de juiste termen aan, zoals 'diabetesvoet' waarmee ik dan verder kan met het uitwerken van de casus. In de casus vind je ook veel verwijzingen naar de theorie, dat loopt goed samen op.'

Een tip van de sluier
'Het verhaal gaat over de familie Meijer-Van Dijk: een hoger opgeleid echtpaar van eind 70. Mevrouw komt met een vraag voor ondersteuning in de huishouding. Ze wonen zelfstandig en hun zoons wonen net over de grens in België. Meneer Meijer heeft hartklachten en is gedotterd. Hij heeft nu last van kortademigheid. Het blijkt dat hij COPD heeft en het is voor mevrouw lastig om voor hem te zorgen. Ze heeft het gevoel dat ze de controle verliest. Daarnaast lijkt mevrouw een beetje vergeetachtig; ze denken aan burn-out. Dat blijkt later Alzheimer te zijn.'

Persona's
'Wat ik mooi vindt aan het hele project, is dat we met de storytellers onderling elkaars personages verweven in de casussen en zo levensverhalen bouwen. Zo leer je dat alle patiënten mensen met verhalen zijn en dat er meer achter schuilgaat dan enkel de diagnose.'

Mens én zorgprofessional
'Door de casuïstiek is het lesmateriaal enorm verrijkt. Ik denk dat je hierdoor veel gespreksstof hebt tijdens de les. En dat je de studenten goed kunt laten reflecteren en leert onderscheiden: wat hoort bij mij en wat hoort bij de ander? Naast het leren van handelingen en theorie hoort ook: de menselijke, inlevende kant en de professionele kant. Hoe hanteer je deze naast elkaar?
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt en wat de ervaringen van docenten zijn. Maar ook: hoe houden we het actueel en scherp, toegespitst op de praktijk.' 

Delen en volgen
Wil je op de hoogte blijven van hoe we binnen het modulair opleiden het casus gestuurde onderwijs vormgeven en hoe we daarin samenwerken met aangesloten praktijkinstellingen? Volg dan de community van het Gezondheidszorgcollege op LinkedIn. 
Werk je bij een zorginstelling en ben jij met jouw collega's bezig met onderwijs in de praktijk? Graag delen we deze ervaringen via de community. Neem contact op met Inger Sluimer voor jouw verhaal. 

30 juli 2019
ROC Midden Nederland
Gezondheidszorg College

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: